skip to Main Content
Door Anneke van Dok

De doop

‘Ik begon mijn carrière ooit als journalist bij het dagblad De Typhoon, dat in bijna alle Zaanse huiskamers werd gelezen. In 1979 stapte ik in een lange bestuurlijke carrière, maar ik nam mij steeds voor weer te gaan schrijven zodra ik mijn ambtsketen had afgelegd. Nu is dat zo ver. Ik schrijf columns voor De Orkaan, de digitale opvolger van De Typhoon, maar romans schrijven is mijn passie. Columns zijn mijn wekelijkse werk, het schrijven een roman is een dagelijkse kunst. De auteurs van Boek-dok hebben die passie gemeen. Elk van ons onderscheidt zich door werk dat mooi geschreven is en originaliteit bezit, maar zich niet  per se leent voor grote commercie.

Nu is een journalist niet vanzelfsprekend een romancier. Bij de krant moet de plot in de eerste drie regels, in een roman moet je er minstens tweehonderd pagina’s over doen. Dus volgde ik colleges literair schrijven en begon aan mijn eerste manuscript Het jaar van de held.

De voltooiing van je eerste boek is als de geboorte van een kind, maar een boek is geen baby. Je legt je kind niet te vondeling op de stoep van een uitgever, met de piepkleine kans dat hij het opraapt. Om vervolgens te concluderen: `Past niet in ons fonds.’ De afwijzing laat soms een halfjaar op zich wachten. Na het schrijven van je roman komt dus meestal de teleurstelling. Je moet ook beducht zijn op de snelle reageerders, die niet in jouw verrassende talent maar in je portemonnee geïnteresseerd zijn. Ergens in hun mooie verhaal staat een kassa.

De uitgever heeft het moeilijk en deinst terug voor een riskante onderneming. Oh gut, weer een manuscript, denkt hij. Alsof een bakker zich zou beklagen over een grote graanoogst. De bakkers pakten het slimmer aan. Door samenwerking versloegen ze Kingcorn met een veelzijdig product en zie nu het resultaat: Heel Holland bakt!
Wie zelf een boek uitgeeft, moet weten dat hij daarna voorlopig niet aan schrijven toekomt. Promotie is de vaardigheid van de grote uitgevers en jij moet daartegenop boksen. Het is hard werken om je boek te verkopen in bibliotheken, leesclubs en boekwinkels.

Slechts enkelen maakten een bestseller van hun zelf uitgegeven werk: zoals Harry Potter, en de afslankboeken van Sonja Bakker. En dan ook nog in torenhoge oplages. Tegenwoordig worden er ook veel boeken digitaal uitgegeven. Een bibliofiel gruwt ervan, want er gaat niets boven het snuffelen in een boekwinkel en het in je handen houden van een boek met een mooie kaft en bladzijden die je kunt terugslaan.
Toch gaat de digitale techniek een steeds grotere rol spelen in de uitgeverij. De uitvinding van de stoommachine hebben we ook niet teruggedraaid om paard-en-wagen te sparen. Boek-dok is een netwerk van geroutineerde, gepassioneerde schrijvers, met elk een trouwe lezerskring. Door samen te werken, laten we onze  lezers kennismaken met het werk van gelijkgestemde collega’s. Via internet en de oude vertrouwde boekhandel.

Back To Top